معرفی سامانه موشکی اس ۳۰۰

 

اس ۳۰۰ سامانه دفاع موشکی ساخت کشور روسیه است . این سامانه موشکی سطح به هوا و با قابلیت خود کششی می باشد این سامانه که انواع مختلفی دارد در سال ۱۹۷۰ توسط شرکت همکاری‌های صنعتی آلماز برای نیروی دفاع هوایی شوروی ساخته شد.

 

نخستین مدل اس ۳۰۰ با نام اس ۳۰۰ پی در سال ۱۹۷۹ در شوری سابق عملیاتی شد. یکی دیگر از سامانه های اس ۳۰۰ به نام اس ۳۰۰ پی ام او یکی از قویترین موشک های سطح به هوا با قبلیت استفاده در تمام ارتفاع ها است که این توانمندی را دارد تا ۱۰۰ هدف مختلف را رهگیری و با ۱۲ هدف درگیری مستقیم داشته باشد.

 

زمان آماده سازی مدل اس ۳۰۰ پی ام او حدود ۵ دقیقه می باشد و موشک های آن از نوع انبار شدنی است که تا پایان عمر مفید خود این قابلیت را دارند که مثل مهمات معمولی نگهداری شوند.

 

در مدل های جدیدتر اس ۳۰۰ که قابلیت اجرای تاکتیک ” بزن دررو ” را دارند بقا پذیری سامانه به شدت افزایش یافته است . اس ۳۰۰ های پیشرفته تقریبا قابلیت درگیری با هر چیزی که در هوا باشد را دارند از جمله جنگنده ها و موشک های کروز و تنها بنظر می رسد توانایی دستیابی به هواپیماهای فوق‌العاده رادارگریز بی-۲ و جنگنده اف-۲۲ راپتور را نداشته باشند.

 

 

دسته بندی کلی سامانه های اس300 را می توان در ۳ دسته جای داد . اس ۳۰۰ وی ، اس ۳۰۰ پی و اس ۳۰۰ اف که هر کدام زیر دسته های مختلف دیگری دارند. در زیر نگاه مختصری به هرکدام از این دسته ها می اندازیم :

 

سامانه موشکی اس ۳۰۰ پی

 

جزو نخستین موشک‌های سامانه اس ۳۰۰ است که به سفارش وزارت دفاع روسیه تولید شد. این موشک می‌تواند کلاهکی را به اندازه ۱۳۳ کیلوگرم با بیشینه برد ۴۷ کیلومتر حمل کند. کمترین برد آن پنج کیلومتر است و می‌تواند در ارتفاع ۳۰ متری پرواز کند. سرعتش به سه کیلومتر در ثانیه می‌رسد و در ۲۸ ثانیه می‌تواند از خود عکس العمل نشان دهد. زمان آماده پرتاب شدنش کمتر از پنج دقیقه‌است.

 

سامانه موشکی اس ۳۰۰ اف

این نسل از سامانه امکان نصب بر روی کشتی‌ها را دارد و در سال ۱۹۸۴ ساخته شده است . مدل اف در اصل موشک متناسب با نیازهای نیروی دریایی روسیه بود که از سیستم پرتاب ۵V55RM استفاده می‌کند . سرعت آن ۴۶۸۰ کیلومتر در ساعت است و می‌تواند کلاهکی به اندازه کلاهک مدل P133 با خود حمل کند ولی با بردی دوبرابر (حدود ۹۰ کیلومتر) را با خود حمل میکند . بیشینه سرعت آن ۶۱۲۰ کیلومتر در ساعت و طول خود موشک با کلاهک ۷/۲۵ متر است. کمترین برد آن هفت کیلومتر و سقف پروازش ۲۵ هزار متر است و با سوخت جامد نیروی پیشرانش را تامین می‌کند. یک سیستم راداری معروف به ریف روی آن نصب کردند که می‌تواند در یک زمان شش هدف را شناسایی کند و به آنها هجوم برد.

 

سامانه موشکی اس ۳۰۰ وی

سامانه اس ۳۰۰ وی که با نام گذاری در ناتو سام-۱۲ گلادیاتور یا جیانت شناخته می‌شود برخلاف مدل‌های دیگر در کارخانه آنتی تولید می‌شود. این مدل بر روی یک خودرو شنی‌دار نصب می‌شود که مشابه شاسی نفربر ام‌تی‌ال‌بی است. به همین دلیل قابلیت تحرک این سیستم در خارج از جاده بسیار بیشتر از انواع دیگر است. این سیستم برای نیروی زمینی ساخته شده (وی مخفف وویسکا به معنی نیروی زمینی است) تا به عنوان دفاع هوایی خط اول جایگزین سامانه سام ۴شود. در این سیستم تاکید بیشتری بر روی دفاع ضدبالستیک شده و یک رادار مخصوص برای درگیری با موشک‌های بالستیک برای این سیستم تهیه شده است.

 

 

چه کشورهایی این سامانه را در اختیار دارند ؟

 

اطلاعات دقیقی در این ضمینه وجود ندارد . بعضی از کشورهای دارای این سامانه شامل : الجزایر ۴ تا ۸ گردان اس ۳۰۰ پی‌ام‌یو۲ که در سال ۲۰۰۶ سفارش داده شد ، ارمنستان اس ۳۰۰ پی‌اس ، جمهوری آذربایجان دو اس ۳۰۰ پی‌ام‌یو۲ در سال ۲۰۱۲ ، بلاروس – اس ۳۰۰ پی‌اس ، بلغارستان ده پرتابگر اس ۳۰۰ ، چین نخستین خریدار خارجی اس ۳۰۰ پی‌ام‌یو۲ است و مدل اس۳۰۰ وی را هم خود تولید می کند ، یونان دو آتشبار، ۱۲ پرتابگر و ۹۶ موشک اس ۳۰۰ پی‌ام‌یو۱ ، قزاقستان ، اسلواکی ، روسیه ، اوکراین ، نزوئلا ۲ گردان آنتی ۲۵۰۰ ، ویتنام ۲ اس ۳۰۰ پی‌ام‌یو۱ و مصر هم اس ۳۰۰ وی‌ام در سال ۲۰۱۴ وارد خدمت کرده است.